Sabtu, 3 Julai 2021

Hujan Pagi

Pernah hulurkan pemadam kepada teman semeja yang tergagau-gagau mencari?

Pernah tolong pegangkan beg kawan yang sedang terkial-kial mengikat tali kasut?

Ia mungkin hal kecil untuk kita tetapi ia mungkin hal yang besar untuk mereka.


------



Pagi Ahad itu aku kerja cuma tidaklah benar-benar di awal pagi. Lalu dua teman serumah sudah pun ke taman awam untuk jogging. Jika kebetulan off day aku jatuh pada hari minggu, aku tentu bersama mereka.

Pasti. Kerana mereka tidak menerima 'tidak' sebagai jawapan.

Sebaik mencapai kunci motosikal, telefon tiba-tiba bergetar.

Tahukah sedang hujan? Begitu soalan di sebelah sana.

Tanpa menjawab aku segera menyelak langsir. Tergamam melihat hujan sedang memutih di luar.

Terbayang aku yang bakal lencun. Air menitik dari pakaian yang basah ke karpet. Lapan jam pula berteleku di bawah hembusan penghawa dingin yang kejam.

Kami baik hati nak hantarkan, mahu? Suara di sebelah sana terdengar lagi. 

Walau tertanya apa perlunya mereka bersusah menghantar aku ke tempat kerja (malah perlu pula mengambil bila pulang), aku lambat-lambat bersetuju.

Sepanjang perjalanan aku merenung kedua mereka dengan perasaan berbaur. Rasa bersyukur, rasa terhutang budi, rasa terharu, dan rasa aneh, berganti-ganti. Sudahnya aku menelan semuanya sendiri.



-----


Walau peristiwa ini tidak ketemuan dalam kotak memori mereka, ia sentiasa ada dalam ingatan aku.









1 ulasan:

Lean Sabli berkata...

entah kenapa, aku pulak terharu membacanya