Jumaat, 9 Julai 2021

Perpustakaan

Sejak kecil aku sudah jatuh cinta dengan bahasa Melayu. 


Aku membesar dengan loghat Kelantan, dan sejak mula pandai menonton TV aku selalu tertanya-tanya mengapa bahasa mereka kedengaran berbeza. 


Mungkin juga kerana membesar sebagai seorang kanak-kanak yang tidak mahir meluahkan keinginan justeru menulis membuat aku gembira.


Untuk menulis dengan cantik tentu sahaja aku perlukan kosa kata yang lebih meluas. Maka aku kerap ke perpustakaan. Apabila semua judul yang menarik dah habis aku baca, yang kelihatan kurang menarik pun aku baca sama.


Sewaktu di sekolah menengah aku kecewa sedikit. Perpustakaannya sangat kecil, aku kira saiz sebuah stor mungkin lebih luas. Malah tidak banyak buku-buku Melayu.


Usai SPM aku hadiri kelas tusyen untuk pengukuhan bahasa Inggeris. Tugasan kelas kerap dibuat di Perpustakaan Awam Kota Bharu. Sengaja aku siapkan bahagianku lebih awal supaya aku punya banyak masa untuk meneroka rak demi rak di situ. Malangnya, hanya buku-buku lama terbitan lebih dua puluh tahun sebelumnya yang memenuhi rak.


Begitu juga apabila aku berada di APIUM Nilam Puri. Hanya buku-buku akademik, terjemahan dari Indonesia, malah aku pernah menemui terjemahan Bible (atau seangkatan dengannya). 


Tapi apabila berada di UM, aku kira aku paling gembira di situ. Perpustakaan induknya yang hanya beberapa minit berjalan kaki dengan Fakulti Sains cukup strategik untuk aku.


Andai kata ada senggang masa satu atau dua jam dengan kelas berikutnya, aku pasti menapak ke perpustakaan. Terus ke aras bawah. Ada beberapa rak di situ yang dipenuhi novel Melayu termasuk beberapa novel remaja. 


Aku biasanya akan mengambil masa beberapa minit memilih mana-mana novel berdasarkan tempoh masa yang ada, dan terus melepak di mana-mana kerusi yang kosong. Lebih tersorok, lebih baik. Tapi tiada kekosongan di aras sama, aku akan mengilik buku itu ke aras dua atau tiga. Lima belas minit sebelum kelas bermula aku akan kembalikan novel tersebut di rak asalnya.


Begitulah aku mengenali Faisal Tehrani dan Ain Maisarah.


Habiskan novel dalam satu ke dua jam?

Ya.

Kerana yang penting adalah jalan ceritanya.

Jika judul itu terlalu menarik maka aku akan mengulang baca semula di lawatan seterusnya.


Hobi ini semakin seronok apabila memasuki alam pekerjaan, terutama bila menyertai (baca:dipaksa) team credit card Singapore. Sela masa antara satu panggilan dengan panggilan yang lain, agak panjang - adakalanya mencecah sepuluh minit. Tempoh selama ini cukup untuk aku habiskan sebuah novel setiap satu atau dua hari.


Begitu jugalah aku mengasah semula hobi menulis yang bertahun juga terjeda akibat kehilangan sumber inspirasi kononnya.


-----



P/S: Perpustakaan/Library/Maktabah


Tiada ulasan: