Jumaat, 16 Julai 2021

Overwhelmed



---

Jujurnya, aku kurang sihat. Badan terasa lemau dan terlalu banyak dalam kepala yang mahu diselesaikan sedangkan satu pun aku tak buat.

Aku tak pasti kenapa. Nak menyalahkan vaksin, aku sudah selamat mengambil dos kedua lebih seminggu yang lepas. Takkan lah badan masih dalam sesi suai kenal?

Maka aku putuskan yang aku masih dalam fasa terkejut, overwhelmed dengan pelbagai hal.



---

Kira-kira sepuluh hari lepas, aku tiba-tiba semakin dekat dengan dengan impian aku yang paling besar. Angin tidak ribut pun tidak tiba-tiba sahaja aku dihujani satu demi satu tuah.

Aku selalu memutuskan bahawa aku bukanlah seorang yang bertuah, justeru kehadiran rezeki demi rezeki membuat aku sedikit kekok.

Aku bersyukur, tentu saja. Cuma tertanya-tanya adakah aku layak menikmati hasil sebegini?

Sejak dulu aku sukar untuk terharu, apalagi menitiskan air mata. Tetapi hal yang ini membuat aku rasa berbaur. Bercampur-aduk. Dan meski aku mahu tergelak lepas seperti selalu, tubir mata rupanya basah.

Malah, aku galak berkongsi tentangnya - sesuatu yang jarang aku lakukan.


----


Responnya?

Terbahagi dua - sebahagiannya tidak dapat turut sama tersenyum sepertimana aku tertawa, manakala sebahagian lagi tetap menayang riak gembira - walau banyaknya makna tersirat.

Aku kira tindakan aku memutuskan untuk tidak lagi membenarkan sesiapa sahaja mengganggu definisi bahagia seorang aku, adalah tepat.

Jalan itu mungkin nampak kecil untuk kalian, tapi ia melorongkan aku ke destinasi yang aku mahu.
Lalu andai senyum tipis bersulam sinis yang kalian tawar, mohon ketepi. Aku tak sudi menyambut.






---




Tiada ulasan: