Jumaat, 30 Julai 2021

Cik Yaya

Dulu, dulukala, aku ada beberapa kawan rapat.
Salah sorangnya bernama Cik Yaya.

Tapi Cik Yaya ni sangatlah ramai kawan rapat. Jadi beliau selalu rambang mata nak melepak dengan siapa. Kadang² elok² kami tengah melepak sama, Cik Yaya boleh sambung lepak dengan kawan lain.

Terkulat-kulatlah aku sorang.

Lepas SPM, Cik Yaya ajak masuk KIAS. Ambik jurusan Syariah katanya.

Aku tidak berminat. 

Tapi dek pujuk rayu Cik Yaya dengan berat hati aku beli juga borang permohonan untuk ke KIAS.

Semua sudah siap isi tinggal nak hantar sahaja.

Namun tiba masanya, aku masih tetap berat hati. Cik Yaya pula tiba-tiba hilang dari radar.

Hampir tarikh akhir untuk menghantar borang, barulah kedapatan berita dari Cik Yaya. Beliau sedang berorientasi di sebuah kolej di Terengganu.

Lupa maklumkan aku, katanya.

Maka, borang yang dah siap diisi itu aku keronyokkan saja.



----




Aku tidak menyimpan rasa marah terhadap Cik Yaya. Kecewa, ya.

Malah kami masih berkawan hingga kini.

Cuma aku selalu mengingatkan diri agar tidak terbuai tinggi apabila ditabur kata-kata manis, oleh Cik Yaya, atau oleh yang lain.

Kerana yang indah dan nyaman itu hanya dalam mimpi. Kenyataan selalunya lebih kasar dan kejam.

Dalam berhati-hati, selalu juga aku jatuh terhempas. Sakitnya usah ditanya.

Tiada ulasan: