Jumaat, 23 Julai 2021

PKPD Oh PKPD

Aku memang selalu cek hotspot di MySejahtera. Dan selalunya lebih kurang 20-30 kes dalam radius satu kilometer.

Tapi seminggu ni nampaknya angka tu meningkat mendadak, dah lebih seratus kes. Dan kalau sebelum ni aku hanya mendengar kes-kes positif nun di blok depan sana, tapi sekarang sudah ada kes-kes positif di blok aku sendiri. Malah hampir setiap tingkat ada keluarga yang kuarantin di rumah.

Cuma, bukan semua mampu mengurung diri. Ada yang masih betah melepak di depan rumah, masih turun ke bawah dengan pelbagai alasan. Kes-kes fasa empat dan lima juga sudah mula bertambah dan ada yang menyebabkan kematian.

Dua malam lepas jiran aku forwardkan satu voice note dari ketua flat. Katanya kini flat ini dalam senarai pendek untuk di-PKPD berikutan peningkatan kes di flat serta penduduk yang gagal mematuhi SOP. Mesej dalam nota suara itu meminta supaya penghuni terus mengamalkan pematuhan SOP supaya PKPD dapat dielakkan.

Bagaimanapun malam tadi aku terima pula beberapa mesej yang mendakwa lockdown akan dikenakan di flat berkuatkuasa malam itu atau selewat-lewatnya keesokan harinya. Penghantar mesej juga bertanyakan kesahihan berita tersebut yang kemudiannya aku nafikan.



----



Aku agak koyak mental juga dengan hakikat kemungkinan bakal terkurung secara total selama sekurang-kurangnya dua minggu, walaupun masih tetap menyimpan harap agar ia tidak akan menjadi kenyataan.

Tapi andai terjadi juga, maka satu-satunya pilihan yang ada ialah terima saja. Lebih cepat ia aku terima, lebih cepat aku dapat sesuaikan diri. 

Lalu begitulah.

Doakanlah agar ia kekal menjadi sebuah cadangan yang tidak perlu dilaksanakan.

Tiada ulasan: