Rabu, 4 September 2013

Novel Review : Wanita Kimono Merah

Wanita Kimono Merah by Syafie Mahyani : Source


Ni buku terbitan Lejen Press, yang katanya sedara adik beradik jugak dengan FIXI.

Berbeza dengan FIXI yang ber-trademark-kan satu perkataan sebagai judul novel, Lejen Press adalah lebih kepada kebebasan menulis dengan menafikan kewujudan Dewan Bahasa dan Pustaka. No italic for foreign language, tiada istilah vulgar words, dan no such things as tatabahasa dan nahu tatasusila.

Bebas adalah BEBAS. Err... bebas ala-ala terlepas mungkin. Keke~

Wanita Kimono Merah ni buku ketiga terbitan dorang nih yang aku baca. Jujurnya buku deme nih agak scary untuk dibaca - scary bukan sebab horror-nya kesah, atau seramnya jalan cerita, tapi andai buku ada label macam cte TV, maka aku pasti hampir sume novel terbitan ni akan dilabel selaku 25SX.

Lapan belas tahun pon belum cukup matang untuk tulisan neh. Suku abad adalah umur yang sesuai.

See see, review aku salu ada unwanted intro. Pfft.

Pada satu hari yang tenang, member sebelah bawak la 'Wanita Kimono Merah' neh ke opis. Lalu aku dengan muka tebalnya sadin capai buku tuh dan selak demi selai.

Bermula dengan kesah sepasang suami isteri Jepun bersama anak dorang yang menumpang hidup di bumi Malaysia yang bleh la dikatakan bahagia, tapi dek dengki, iri dan seangkatan dengannya si suami & si anak kecik tuh dibunuh, si isteri yang sempat lari bersembunyi cemanapon membunuh diri - dari jadi mangsa serakah si pembunuh - dan di penghujung hayatnya bersumpah akan membalas dendam.

Dan bermula la kesah 20 tahun lepas tuh, di mana ada sepasang suami isteri yang lain membeli dan tinggal di banglo tersebut.

Alkesahnya cerita ni agak kejam, sebab watak-watak lain yang takde kaitan dengan kematian famili Jepun tadi mati satu demi satu. Keji plak tuh gaya mati.

Bijik mata kena korek, perut dirobek-robek.

Dan endingnya adalah tragis.

Walopon macam tak puas hati dengan kesudahan kesah neh, tapi buku nih agak menarik untuk dibaca. Oh ya, kalo rasa hati tuh ala-ala taman tergantung Babylon toksah la baca, kang tdo malam mengigau.

Sekian peringatan penuh mesra.



P/S: Bila Magis RAM nak masuk kedai buku ni...

Tiada ulasan: