Ahad, 24 Mei 2020

Falling Down

Falling Down - Seventeen The8

https://www.youtube.com/watch?v=Y5qSeHH97Tc



---


Ini lagunya, tentang masa lalunya yang suatu masa begitu bergelut untuk cekal dengan pilihan kerjaya yang bak untung sabut timbul, untung batu tenggelam.

Meski kini segala usaha kerasnya berbaloi dan menampakkan hasil, tapi lagu ini untuk sentiasa mengenang masa silamnya yang menyakitkan.




---



Jujurnya menulis tentang masa-masa dulu yang menjadi titik tolak perkembangan seorang aku, yang melorongkan aku kepada takdir yang telah aku lalui, aku berfikir puluhan kali.

Wajarkah masa-masa itu aku abadikan di ruangan ini? Ruang umum yang bisa dicapai sesiapa saja?

Mahu meraih simpatikah? Atau mahu semuanya diadilikah? Untuk siapa tulisan itu?

Dan kemudiannya ada satu suara menyahut.

Aku menulis kerana ia sesuatu yang aku suka. Hobi mungkin. Dan ia mendatangkan ketenteraman. Melakukan sesuatu untuk orang lain, untuk senyuman orang lain, untuk penerimaan orang lain, sudah agak lama aku tinggalkan.

Sudah beberapa ketika juga aku membuat keputusan untuk diri sendiri. Kerana hidup ini dipinjamkan buat aku. Meski dalam kehidupan ni ada ramai yang lain, tetapi yang bertanggungjawab di atas kebanyakan hal, adalah aku sendiri.

Justeru, menonton Falling Down, dan membaca penjelasan tentangnya, aku kira tidak salah untuk aku mematrikan sesuatu untuk mengenang suatu masa yang jujurnya enggan aku kenang, dan ia pernah sengaja aku hilangkan dalam ingatan. Ibarat lompong kosong dalam fikiran, yang pernah gagal aku bayangkan.

Tiada ulasan: