Khamis, 7 Mei 2020

Raya di Rumah Berpelikat


Berikutan ayat berjenaka oleh Menteri Kanan Bahagian Keselamatan ini ramai pula yang terasa dan melontarkan komen yang boleh tahan juga.

"Arahan radius 10km dan tiada had masa pergerakan dah dibatalkan, lepas tu cakap ziarah hari raya tak boleh. Dah tu macam mana nak pastikan benda tu tak berlaku kalau larangan dah dibatalkan? Gila pak pandir caca marba weh. Huru hara betul garis panduan yang diorang buat. Last orang langgar je malas nak layan."

Komen  seorang yang lain yang memandang dari sudut yang berbeza bunyinya:

"Sampai bila kerajaan nak jaga kita? Kita lah kena jaga diri sendiri. Sentiasa berdisiplin, jaga kebersihan. Memang ziarah raya tak boleh tapi kenapa nak pergi juga ziarah? Fikir-fikir lah sendiri."

Cerita seorang lagi pembaca pula:

"Sewaktu pulang dari kedai pagi tadi terserempak dengan Jalil Gila. Dia bertanya tak balik kampung ke raya nanti? Saya jawab lah, mungkin tidak sebab masih dalam tempoh PKP nanti kena denda RM1,000. Dia terus respon dengan kata-kata, eleh RM1,000 pun berkira, mak ayah besarkan awak lagi banyak habis berpuluh ribu. Kadang-kadang idea orang gila memang boleh buat kita gila." Kisah pendeknya diakhiri dengan emoji menangis sedih.


---


Secara peribadinya, hal ziarah menziarah pada hari raya nanti di musim virus corona masih berleluasa begini, perlu difikirkan semula.

Benar, hari raya tanpa ziarah menziarahi ibarat makan megi kari tanpa telur mata. Sedap, tapi kurang nikmatnya.

Tapi jika difikirkan semula, tiada siapa tahu siapa pembawa senyap virus tu. Mungkin kau, kau, kau, atau aku sendiri.

Mengapa ambil risiko?

Aku lebih sanggup korbankan tahun ini dan semua perayaan yang ada untuk tahun-tahun depan yang lebih terjamin, cemerlang, dan gemilang. Cuma itulah, untuk berkorban itu tak mudah.

Anda, anda, dan anda, bagaimana?

Tiada ulasan: