Jumaat, 15 Mei 2020

Ibu Musa A.S dan Saudara Perempuannya

Dalam Quran cukup banyak dikisahkan perihal Nabi Musa. Dan tentunya kita sangat maklum tentang ibunya yang cekal hati hanyutkan Musa A.S yang masih bayi ke sungai dan kemudiannya ditemui oleh Asiah isteri Firaun.

Aku selalu tertanya bagaimana ibu Musa boleh senekad itu dan bagaimana pula dia bertemu semula dengan anaknya. Rupanya dalam surah Al-Qasas di awal-awal juzuk 20 ada memperincikan hal ni.

Ibu Nabi Musa diberi ilham untuk menghanyutkan bayinya dan waktu itu hatinya dibiuskan dengan rasa tabah luar biasa hingga tiada risau atau sedih yang singgah kala itu. Dan bukti dia juga ibu biasa, ada ketikanya dia sangat-sangat hampir mengakui apa yang dilakukan.

Di sinilah watak kakak/adik perempuannya muncul. Ibu Musa A.S kemudiannya menemui saudara perempuannya dan meluahkan rahsianya, seterusnya meminta supaya mencari khabar berita bayinya yang telah berada di istana Firaun. Ibu saudara Musa A.S akur dan berjaya mendapatkan maklumat tentang Nabi Musa secara berhati-hati tanpa diketahui orang lain.

Nabi Musa yang masih bayi dicarikan ibu susuan dan secara fitrahnya ia menolak semua calon-calon ibu susuan tersebut. Lalu ibu saudaranya mengambil kesempatan itu untuk mencadangkan nama ibu kandung Musa A.S sendiri sebagai calon ibu susuan seterusnya.

Dan begitulah ibu Nabi Musa A.S disatukan semula dengan bayinya, membuktikan janji Allah dalam ilhamnya adalah benar sama sekali walau awalnya ia kedengaran mustahil.

---


Selama ni aku fikir bahawa ibu Nabi Musa sendiri yang ke istana Firaun dan menawarkan diri secara terus untuk menyusukan anaknya, rupanya ada watak lain dalam kisah ni.

Moral of story?

Janji Allah adalah benar, dulu, kini, dan selamanya. Jujurnya untuk berpegang pada kata-kata ini tak semudah ia dinukilkan. Hakikatnya, janji Allah adalah satu-satunya yang boleh dipegang seyakin-yakinnya. Siapa saja yang sentiasa akan menunaikan janjinya walau apa saja berlaku?

Pemegang kunci syurga di dunia, ibu dan suami, tetap ada masanya mereka gagal jadi pemegang kunci terbaik, lalu masih mahu bergantung pada ciptaan Allah yang mana lagi?

Pun begitu bak kata orang-orang tua, bulan takkan jatuh bergolek di kaki. Ruyung kalau tak dipecahkan manakan dapat sagunya.

Usaha sentiasa ada dalam mana-mana kisah kejayaan. Dan dalam usaha itu, ada pahit maungnya. Ada jerih penatnya. Ada air mata yang gugur dan darah yang mengalir. Andai penghujung usaha itu hasilnya tak seperti diidamkan, maka ia kerana Allah punya perancangan yang jauh lebih baik dari perancangan kita selaku hamba. Titik.






P/S: Begitulah.

Tiada ulasan: