Ahad, 24 Mei 2020

Syawal 1441H, May 2020

Raya dalam pandemik Covid 19.

Solat sunat aidilfitri hanya dilaksanakan di masjid dan surau terpilih dan di dalam bilangan yang dibenarkan, iaitu maksimum seramai 30 orang. Lalu solat sunat muakkad dua rakaat ini dikerjakan di rumah masing-masing berimamkan ketua keluarga.

Usai solat raya dan menjamah juadah raya, masing-masing hubungi keluarga lewat panggilan video.



----


Apabila Covid 19 mula melanda Malaysia dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan bermula 18 Mac 2020 - 30 Mac 2020, masyarakat rata-rata menggesa supaya pakat-pakat memberi kerjasama supaya Ramadan dapat dilalui seperti selalu-selalu.

Tapi begitulah. Angka kes positif semakin meningkat lalu untuk kali pertama solat Jumaat tidak dapat dikerjakan dan diganti dengan solat zohor, manakala solat sunat terawih yang menjadi nadi malam-malam Ramadan dan selalu memenuhkan saf-saf masjid dan surau, dikerjakan hanya di rumah masing-masing.

Secara peribadi, solat terawih sendiri di rumah tidak sukar untuk aku. Ia suatu aktiviti yang sering menjadi pilihan sejak zaman bujang. Bekerja syif dan acapkali menyambut azan maghrib di jalanan, lalu pilihan untuk berkejar berbuka puasa seterusnya solat maghrib dan bersiap pula untuk ke surau untuk solat isyak dan terawih bukanlah suatu yang menyenangkan. Lalu aku selalunya memilih untuk bertenang-tenang dan menikmati terawih sendiri-sendiri. Terawih itu sendiri maksudnya rehat, bukan?

Walaupun hakikatnya ia tidak difahami begitu sehingga pilihan itu selalu dipandang enteng.

Banyak perdebatan timbul tentang solat terawih di rumah. Dan beberapa penjelasan mudah oleh ustaz-ustaz serta tokoh agamawan lain di media sosial kemudiannyaberjaya menenangkan masyarakat yang kelihatan keliru mahu menghadam norma baru ini.

Bagaimanapun apabila PKP disambung fasa demi fasa, masyarakat sebahagiannya agak sukar menerima hakikat bahawa tradisi rentas negeri untuk balik beraya di kampung tidak dibenarkan demi kemaslahatan bersama.

Aku sendiri sudah mula bersedia apabila PKP disambung hingga ke 14 April 2020. Sudah mulai patrikan dalam minda bahawa raya yang bahagia adalah raya di mana semua ahli keluarga sihat sejahtera dan jauh dari risiko berbahaya, walauoun ia bermaksud tidak bersama.

Pun begitu ternyata kata-kata jauh lebih mudah dituturkan berbanding dilaksanakan. Meski senyum jutaan watt aku tayang kala berhubung menerusi panggilan video, rupanya ada sebak menjentik. Hujung mata terasa panas dan mujurlah ia tidak kelihatan di skrin kecil enam inci dalam tapak tangan.

Berbaju baru, bertudung baru, tapi jauh dari ibu bapa beratus batu, rupanya mengundang pilu. Meski di sisi ada suami dan anak, tetapi begitulah.

---



Semoga pandemik ini segera berlalu, bukan sahaja dari bumi Malaysia, tapi dari seluruh dunia. Semoga vaksin untuk mengekang penularannya akan berjaya ditemui sesegera mungkin. Insya-Allah

Tiada ulasan: