Khamis, 25 Ogos 2011

Hidden Charge^^

Sekarang sume menda boleh dapat hanya dengan berteleku depan lappy, kunyah kerepek bertemankan segelas coke, akses ke internet, dan baring-baring menekan-nekan keybod atau melarikan tikus ke sana sini.

Yang paling best tentu antaranya ialah shopping. Bagiyang mudah mencarik saiz, boleh saja klik blaus cantik serta kasut unik sana sini, bagi yang terasa trendy, boleh je jengah sesawang tayang macam-macam shawl, dan bagi yang berniaga pun boleh sesaja lepak sesama famili sambil uruskan bil itu ini.

Cuma, adakah sume yang gemarkan kemudahan shopping sambil melarikan jemari nih sedar tentang wujudnya hidden charge yang dinamakan dengan pelbagai nama, umpamanya admin fee, processing fee, atau pun, cross boarding fee?

Istilah hidden charge aku pakai kat sini sekadar menggambarkan, charge neh takkan muncul dalam invoice yang customer terima, sebaliknya hanya akan tertera pada penyata atau bil nanti.

Cemana charge camni boleh dikenakan tanpa pelanggan sedar sama sekali?

Andai korang perasan, dalam apa saja urusan, pasti ada Term & Condition atau T&C yang mesti diklik agree sebelum sebarang urusan dapat diteruskan. Soalnya, bape kerat gamaknya yang luangkan masa menatap segala T&C yang penuh istilah-sukar-hadam-font-kecik-cinonit tu? Selalunya 'I Agree" ditekan selaju mungkin untuk penjimatan masa dan menyelamatkan bijik mata dari merenung memenda cinonit camtuh.

Ironinya, kat situ la ada dinyatakan tentang hidden charge tersebut.

Heh, ada tips untuk tau bila masa akan dikenakan charge tuh. Contohnya, cross border fee selalunya 0.08% dari harga asal.

Katakan sepasang kasut berharga RM100. Dalam invoice memang akan tertayang tepat-tepat RM100, tapi dalam penyata akan ada beberapa short form yang menyatakan base merchant tersebut seterusnya jumlah sebenar adalah RM108, iaitu RM100 + RM8 cross border fee.

Cross border fee neh bila urusniaga dalam ringgit tapi kerana merchant based kat oversea umpamanya Apple yang based kadang kat Hong Kong, Singapore dan sebagainya, cross border fee neh memang sah-sah ada.

Justeru, untuk elak dari rasa tertipu di kemudian hari better semak balik kat manakah base merchant barang tuh.

Admin fee 1% plak adalah biasa, selalunya bila charged dalam matawang asing maka sah-sah la akan ada admin fee 1%, dan harganya akan berubah bergantung pada currency pada waktu pembelian barang tersebut.

Misalnya bagi pengguna iPhone atau iPad yang mendonlod memacam aplikasi. Harga yang tertera mungkin $1.99, tapi bila ditukar pada ringgit akan jadik RM3.20 yang mana sebetulnya jumlah tersebut adalah jumlah yang dah ditambah admin fee 1% tadi.

Currency hari neh 25082011 ialah USD 1= RM 2.91.

Ramai yang tak sedar dek kekecikan jurang jumlah tersebut, tapi andai diteliti, memang ada caj lain yang ditambah.

Walaupun beza hanya beberapa sen sekalipun, selaku pengguna, paling tidak akan terasa kurang berpuas hati.

Justeru, sila bertabah menghadam segala T&C terutama bila melibatkan jumlah yang besar.


P/S : Berbuih mulut mengulang tayang perkara sama hari nih~

Tiada ulasan: