Selasa, 23 Ogos 2011

SMO & PSI

Sesape yang pernah ke Kelantan dalam usia pelajarnya, tentu biasa dengan nama-nama kedai buku seperti Pustaka Seri Intan, Syarikat Muda Osman, Pustaka Johan, dan beberapa macam lagi.

Syarikat Muda Osman atau SMO antara yang paling lama bertapak, sejak aku masih bebudak sekolah rendah lagik. Awal sekolah menengah Pustaka Seri Intan atau PSI pula muncul. Pustaka Johan pula memang sezaman dengan SMO cuma mungkin kerana kedudukan yang kurang strategik maka kedai buku yang satu neh tak la sepemes mana berbanding SMO dan PSI yang bebetul sebelah stesen bas.

Sementara menunggu bas, kadang langkah sengaja dipanjangkan ke kedua-dua kedai nih, apatah lagi di hari panas terik, sekurang-kurangnya boleh la menyejukkan badan memandangkan kedua-duanya berair-cond. ^^

PSI dan SMO kedua-duanya sederhana besar, menyajikan pelbagai buku terkini, dan harganya pun lebih kurang sama. Bezanya, PSI kerap mengadakan sale, manakala SMO meskipun tanpa sale, kebanyakan buku-buku di situ akan diberikan potongan 10%. Seingat aku tak pernah pun aku bayar harga yang ditunjukkan di buku, sebaliknya pasti ada potongan 10%.

PSI pulak, andai ada sale boleh tahan gila jugak, kadang cecah 30%-40%, terutama untuk buku-buku lama.

Yang paling heaven adalah pilihan pen dan pensel mekanikal, atau lebih pemes dengan panggilan, pensel tekan.

Pilihan yang superb. Dari Kilometrico, Carera, Pilot, dan macam-macam jenama yang tak pernah dengar pun. Dari berharga 50 sen hingga lah lima nam ringgit sebatang.

Justeru, zaman belajar aku tak hadapi sebarang masalah untuk mencari buku, pembalut buku, alat tulis dan seangkatan dengannya. Cuma, keadaan sedikit berbeza apabila mula berada di KL. Terasa sangat sukar mencari walau sebatang pen yang bebetul aku suka.

Pilihan yang ada hanya koperasi. Dan, apalah yang ada di kedai cinonit dengan pilihan super terhad tuh.

MPH plak, tak berapa serasi dengan aku. Mungkin kerana terlalu besar dan aku sering hilang arah di dalamnya. ^^
Cakap jela aku memang suka sesat~ Lalala


P/S : Saya yang suka pen dan notepad. ^^

Tiada ulasan: