Selasa, 27 September 2011

KPLI -JQaf : Apply Now

Pengambilan Kursus Perguruan Lepas Ijazah Sekolah Rendah j-QAF (KPLI SR - j-QAF) Ambilan Januari 2012 dibuka sekarang.

Sesape yang berminat dalam pembelajaran dan pengajaran serta miliki kelayakan yang berpatutan boleh la memohon kursus neh. Andai berjaya perlu hadiri exam terlebih dahulu, dan sekiranya lepasi tahap yang dikehendaki akan perlu hadiri interview. Sekiranya lulus, maka menjelang Januari akan memulakan orientasi seterusnya akan terus dihantar mengajar ke mana-mana sekolah.

Bezanya dengan KPLI biasa adalah, mengajar semasa hari sekolah biasa, dan menjelang cuti sekolah akan hadiri kuliah. Selepas setahun akan terus mengajar di sekolah yang telah ditetapkan (sepatutnya la) berbeza dengan KPLI biasa yang akan hadiri kuliah selama setahun dan kemudian akan dihantar mengajar di mana-mana selepas itu.

Kisah KPLI, alkisahnya mak aku sangat-sangat nak tengok aku end up dengan position sorang cikgu, pengajar, atau apa saja yang melibatkan mengajar, office hour, cuti panjang masa cuti sekolah, dan berada di depan mata beliau. Justeru hujung tahun lepas aku pernah sekali memohon kursus nih, dan kesanggupan tuh adalah kerana setahu aku untuk lepas exam KPLI neh sangat lah susah.

Buktinya waktu menunggu masuk dewan exam waktu tuh sempat berbual dengan calon-calon lain yang rata-ratanya bukan kali pertama hadiri exam tersebut. Dan rezeki sungguh buat aku apabila rupanya aku lulus dan terpilih untuk hadiri interview.

Mungkin rezeki yang ditunggu-tunggu oleh calon lain, tapi tuh adalah malang buat aku. Seyes, aku sangka aku pasti gagal justeru boleh la aku bagi jawapan pada mak aku kononnya aku dah apply tapi tak berjaya.

Jujurnya, bukan la aku tak berminat langsung dengan dunia pengajaran, tapi buat masa itu dan sekarang, aku tak begitu berminat untuk belajar dan mengajar.

Dalam masa yang sama jugak, sebetulnya mak aku blom sepenuhnya merestui kerja aku waktu tuh. Meski tak ditunjukkan tapi kerana itu mak aku maka aku amat pahami bahawasanya beliau tak senang dengan kerja aku selaku sorang CS.

Lepas berpikir semasaknya, aku tak pikir aku mau hidup dengan lakukan sesuatu yang aku tak prefer. Walau suka dan minat boleh dipupuk, dan aku yakin andainya aku memupuk suka dan minat dalam pengajaran, aku boleh saja jatuh suka tatkala tiba masanya, tapi waktu tuh aku pikir kerja yang aku buat waktu tuh adalah sesuatu yang aku boleh buat.

Justeru, meski payah, aku buat keputusan aku tamo hadiri interview tersebut. Dan sebetulnya semua kekawan aku yang hadir interview tuh sume lepas sama ada 1st atau 2nd intake, yang pasti deme sekarang sedang menggalas tanggungjawab mendidik anak bangsa.

Dan dalam payah jugak mak aku menerima keputusan tuh.

Tapi kerana beliau sorang yang takkan memaksa, maka aku teruskan ngan keputusan aku, dan teruskan keje macam biasa.

Beberapa minggu lepas tuh aku dimaklumkan aku dicalonkan untuk satu award dari company, dan meski masa tuh blom pasti, tapi aku menganggap tuh adalah utusan dari Allah bahawasanya aku mengambil keputusan yang betul.

Bertitik tolak dari tuh la, mak aku meyakinkan diri beliau bahawasanya anaknya yang baran serta sumbu pendek neh reti la jugak mengepung sabar bila berkaitan dengan kerja. Selain keje, mintak maap, masih tetap sumbu pendek. ^^

Lalu, aku teruskan je dengan posisi sama meski dah pon bertukar company. Bak kata hosmet aku, andai aku bukan di position yang memestikan aku bercakap sepanjang masa, besar kemungkinan aku boleh gila. Kata dorang la..

Tahun lepas, ramai kekawan aku yang lepas dan kini dan bergelar ustaz ustazah. Tahun neh aku mengharapkan kejayaan yang sama untuk sorang lagi member, Cik Una.

All the best Una. Mana la tau lepas apply dan insyaAllah berjaya, bleh ikut jejak setazah Pija lak~



P/S : Pada ex-mas'ul sem 2 Nilam Puri, andai terbaca entry neh, sila maapkan saya kerana tak mengaku bahawasanya saya memang meng-apply kursus neh tahun lepas. Saya punya sebab tersendiri sebetulnya, tapi saya yakin anda takkan tau kerana saya percaya anda takkan singgah di sini. ~

Tiada ulasan: