Rabu, 21 September 2011

Sahabat Sejati & Kekasih Hati

Tajuk taleh blah, haha.

Manusia yang bersifat pelupa, antara keistimewaannya boleh menyatukan apa saja huruf membentuk perkataan lalu menjana ayat yang secara logiknya adalah mustahil, tapi cukup mudah dipercayai oleh pihak yang mendengar.

Tentu ayat-ayat seperti, 'selagi si buah hati belum milik hakiki, sahabat sejati tetap di hati', atau, 'selagi si dia blom bergelar suami, sahabat takkan ditukar ganti' biasa jadi halwa telinga atau mata sebelum neh.

Hoh, zaman skol, kena plak skol satu spesies, nak tanak yang paling rapat selain famili tentula kekawan yang sah-sah satu jantina. Kalo budak-budak laki tade nak peeling sangat berkawan, kalo budak-budak pompuan neh memang tak dinafikan, sentiasa berjiwa lembut - ala-ala klasik la lebih kurang.

Duk satu kelas pon nak berutus-utus surat bagai, balik umah cuti weekend bertelepon bergayutan ngan tepon umah - maklum la pat lima taun dulu henpon tuh adalah sesuatu yang mustahil untuk dimiliki.

Bila salah sorang dah ada pakwe, yang lagik sorang dah meroyan, makan hati kalah couple clash. Maklum la, kawan dah ada buah hati, apa la kelas lagi lepak dengan member sama jantina.

Heh, kesah yang semacam diperbesarkan, tapi, tuh la hakikatnya.

Kajian sape tah, kalo tak silap ada terbaca dalam 'Aku Terima Nikahnya' katanya, perempuan yang salu disinonimkan dengan makhluk satu akal serta 9 emosi, apabila dah temui someone yang boleh memberi rasa selamat dan selesa - salunya husband atau calon husband - dorang akan memberikan seluruh tumpuan kat pasangan. Dan perlahan-lahan akan lepaskan atau abaikan ikatan-ikatan lain umpamanya persahabatan. Sebab perempuan yang dah berada dalam 'zon selamat' neh salunya merasakan life dorang dah complete dengan menumpukan sepenuh perhatian kepada pasangan dan life yang bakal dibina.

Sedangkan lelaki, tetap akan memelihara ikatan persahabatan walopon dah punya anak isteri.

Kenapa?

Entah la, cam dah lupa sebabnya, nanti la aku pikir balik. ^^

Justeru, pada sahabat-sahabat di luar sana, meh pakat-pakat jaga hati dan jiwa daripada nak sentap sesaje kononnya kawan dah tak pedulik frensip poreber tuh sebab dah pakwe doktor, tunang engineer, atau husband pakai Honda.

Biar kan jela deme bahagia dengan pasangan deme, sahabat-sahabat deme yang single lagik tuh pepandai la bawak diri, sila la terima hakikat bahawasanya sorang sahabat takkan mungkin boleh tandingi kedudukan sorang kekasih. ^^

Sila cari kekasih sendiri ye. Keke, ^^


P/S : Friendship = Friend + Ship, kata sorang teman.
Sampai sudah aku tak paham apa yang disampaikan. Friendship sangat tak terungkap ngan kekata, mungkin.

Tiada ulasan: