Selasa, 12 Julai 2022

Status Whatsapp VS IG Story

Akhir-akhir ni aku agak kerap memuatnaik status di aplikasi WhatsApp. Aktiviti agak berlainan dengan kebiasaan di mana aku lebih gemar membuat kemaskini di IG Story.

Ini klise, tapi aku sedang membuat sedikit ujikaji sosial.

Antara sebab aku lebih gemarkan IG Story adalah kerana aku lebih menapis senarai kenalan di aplikasi tersebut, malah kerapkali aku hanya memuatnaik kepada kenalan rapat sahaja. Manakala di status Whatsapp pula, meski aku telah menyekat beberapa kenalan yang tidak rapat sama sekali (seller, customer, dan seangkatan dengannya) namun masih ramai yang kurang rapat yang masih boleh melihat status tersebut.

Hasil ujikaji menunjukkan jangkaan aku masih ada benarnya - masih ramai yang cuba mengenali aku dari status-status tersebut, terutama rakan sekerja yang baharu.


---


Tidak ada salahnya hal itu, hanya saja aku yang kurang selesa. Aku yang masih terlalu baru dalam pekerjaan sekarang, masih ramai yang tidak mengenali aku. Malah, masih ada sebahagian yang terkejut apabila mengetahui status aku yang sudah berkahwin.

Mungkin cara dan gaya aku membawa diri membuat mereka berfikir sebegitu. Tapi sebab paling utama tentulah kerana aku menyertai jabatan ini semasa PKP, justeru tidak ada sebarang sesi suaikenal yang rasmi antara kami.


---


Entry ini seakan tidak ada isi yang mantap bukan?

Maaflah, aku masih sedang cuba menghambat rasa insecure untuk mengemaskini laman ini. Perasaan sedang diperhati dan dihakimi tiba-tiba makin menebal. Dan meski sedang menyusun aksara namun aku masih sedang berkira-kira untuk menerbitkan entry ini.

Jujurnya, perasaan itu aneh mengenangkan siapalah aku, bukan?

 


Tiada ulasan: