Jumaat, 15 Julai 2011

Flat 3A : A Review



cr : uploader

Flat 3A.

Tayangan hari nih. Asalnya cuak nak tengok, sebab takut sama je ngan cite-cite Melayu seram lain.

Tapi nampaknya RM11 dan off day hari nih berbaloi jugak.

Kalau sebuah movie disamakan ngan sebatang pokok, maka cerita neh adalah sepohon yang banyak dahan. Filem neh fokus pada dahan demi dahan, yang mulanya kelihatan seolah-olah dahan-dahan dari pokok berlainan.

Cabarannya adakah dahan-dahan tuh boleh disatukan sebagai pokok yang sama yang berkongsi akar yang serupa.

Dan pengarah filem neh berjaya dalam cabaran tuh.

Filem neh kisah sepasang kekasih yang gugurkan kandungan luar nikah diorang, dan si perempuan yang dihantui rasa bersalah kerap nampak yang bukan-bukan, hingga la berpindah ke rumah baru.

Rumah baru tuh blok 4, tapi ada certain tempat no 4 tak digunakan, maka blok tuh namanya blok 3A.

Rumah yang disewa tuh plak adalah milik sorang bomoh pemes kat kawasan tuh, yang mana bomoh tuh tetibe hilangkan diri. Justeru penduduk kat situ pelik jugak cemana ada orang leh menyewa kat situ.

Bermula kat situ la, si perempuan tadi terjumpa ngan sorang budak pompuan masa gi buang sampah.

Budak pompuan tuh adalah budak yang hilang sejak 3 bulan sebelum tuh, yang mana sebenarnya dah mati pun.

Mak budak tuh plak, dah nyaris nak gila pon hari-hari tunggu orang pulangkan anak dia. Adik si ibu neh, adalah sorang yang berkebolehan bantu orang kerasukan dan seantara dengannya.

Memula aku pikir cite nih pon akan sama ngan cte lain gak, di mana scene yang baik lawan yang jahat akan berakhir dengan bacaan ayat suci kumat kamit, dan berakhir ngan bukaan tapak tangan dengan laungan Allahuakbar.

Tapi tidak. Ayat Quran dibaca ngan jelas, dan tak kesah la sama ada yang bacanya tuh memang pelakon tersebut atau dubbing, tapi kat situ ada bezanya. Kalo tak asal baca je mulut kumat kamit, tang baca mantera bukan-bukan gigih pokus kat mulut, berusaha sangat nak bagi penonton dengar memenda pelik tah pape tuh.

Dan pada satu babak mulanya jugak aku pikir cte nih adakah sama ngan cte Khurafat yang mana pokok pangkal kesah tersebut adalah kisah silam watak utama?

Tapi jugak tidak.

Cte neh adalah kisah yang boleh diterima akal. Bermula dengan kegilaan kepada harta, yang mengheret kepada perkembangan jalan cerita.

Personally aku menilai sesebuah cte adalah pada ending, yang mana andai endingnya boleh memberi jawapan pada hampir 2 jam berteleku dalam panggung nan sejuk, maka ia adalah cte yang baik bagi aku.

Apahalnya aku tengok cte nak release tension tetibe kua panggung masih pikir-pikir cemana nak kaitkan satu babak ngan babak lain, dah satu keje namanya.

Keke. ^^


P/S : Berapa bintang nak bagi? Heh, aku alergik bab-bab bintang neh.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

best eh. nak tgk lh

nmEsfie berkata...

bagi aku not bad la ctenya..