Khamis, 21 Julai 2011

Orientation Session~

Seharian sesi orientasi kat HQ.

Hoh, sejak zaman dedulu sampai sekarang, aku antara yang tak sukakan sesi cenggini. Tak nafikan, sesi neh sangat membantu bagi junior, sama ada dalam sesi belajar, atau pun keje.

Tapi, sesi orientasi jugak adalah medan yang boleh mendatangkan trauma sepanjang hayat. Keadaan tuh boleh diakibatkan oleh certain senior yang bukan je suka membuli malah suka layan junior macam junior adalah spesies parasit yang berpotensi merosakkan bangsa dan tamadun.

Heh, cam senior yang super hebat segala tuh tak penah jadik newbie yang serba tatau.

Justeru, kerana kebanyakan pengalaman masa orientasi atau pape saja program yang dikendalikan senior mendatangkan kenangan serba ngilu, selalunya aku akan cuba mengelak atau kekadang dapat escape ngan jayanya. ^^

Tak kesah la dapat escape sebelum program bermula, atau semasa program berlangsung. Penah je zaman skol menengah aku sangat tak mampu bertoleransi dengan senior yang tak berenti provok peserta yang ada masa tuh tentang betapa kitorang tak reti bersyukur ngan kemudahan yang ada.

Kononnya zaman senior super Saiyan tuh bahan bacaan dan sumber kat library adalah sangat limited, berbanding zaman kitorang yang bahannya lebih banyak. Kata diorang para junior tak bersyukur tak reti maksimumkan penggunaan sumber yang ada.

Dorang pasang CCTV agaknya dalam library tuh dan spend masa tenung rakaman doploh pat jam sehari agaknya.

Dan takleh blah, masa dinner ada masalah sket, ada sket miscommunication antara dorang menyebabkan makanan je sampai, air lak takde. Maka ada la beberapa peserta yang bertanyakan minuman, sopan je kot tone dan gaya yang dipakai, tapi jawapan dari para senior super terer tuh sarkas ala-ala singa terlatih.

"Korang tak leh ke bersyukur apa yang ada??"
Sarkis, sarkas, sarkastik, plastik.

Hoh, susah ke explain je yang air sampai lambat sket. Tak suruh senyum dari telinga ke telinga sambil mintak maap berlagu-lagu syahdu pon, bagitau je apa jadi.

Kebetulan masa tuh aku ada sikit masalah gastrik, tetibe je sakit menyucuk-nyucuk. Maka aku mintak nak balik, tak tahan kononnya. Walhal lebih kepada tak tahan ngan dorang.

Jawapannya adalah, sila bertahan, program masih berjalan. Telan la apa ubat yang ada, saran diorang.

Sah-sah la jawapan tuh bukan jawapan yang saya perlukan.

Kerana itu zaman darah masih menggelegak, maka aku ngan bijaknya tepon bapak aku tengah malam tuh jugak, mintak beliau datang amik.

Waktu masa tuh? 2.30 pagi.

Kerana dini hari macam tuh bapak aku dah tidur, maka aku bertahan hingga subuh esok hari.

Lepas subuh jugak bapak aku datang, depan-depan senior aku seret beg balik. Tapi salah sorang senior super Saiyan berdiri depan aku, mata merah menyala-nyala. Kalo beliau adalah spesies maging, mungkin dah dibahamnya aku.

Heh, sempat bertekak. Kerana bapak aku agak jauh, maka beliau tatau apa terjadi. Yela, kitorang bertekak mulut je. Saling bertentang mata, berbalas-balas cakap. Pakai jurus dalaman je kata orang kampung.

Kesudahannya, tetentu la aku menang. Tuh pun sampai aku balik, mata senior tuh tajam merenung. Kalo mata tuh leh pancarkan laser dah lama terbakar kawasan tuh.

Mana taknya, turn aku provok beliau, berlenggang penuh gaya seret beg.

Aku yang sememangnya tak sukakan orientasi, makin bertambah-tambah rasa tak suka, dan orientasi terus kekal sebagai imej kelam yang menakutkan dalam ingatan.

Zaman asasi, kerana kedudukan asasi yang sangat la sejengkal dengan rumah, maka aku selalu berpeluang balik tanpa sempat orientasi bermula. Malah, zaman tuh aku lebih kenal batu kerikil kat jalan tar sepanjang asasi ke rumah dari muka-muka para senior.

Zaman keje, tak mampu nak lari. Kena la hadapi apa yang ada. Cuma zaman keje neh tak lalu la orang-orang besar tuh sume nak dera-dera junior. Justeru seharian neh dipenuhi dengan talk, talk, dan talk.

Sikit sebanyak masuk la otak, walopon tatau la input yang masuk tuh lebih banyak atau mungkin lagi sikit compare dengan sesi makan yang tak berenti.

Breakfast, nescafe/tea & kueh 2 jenis.
Minum pagi, nescafe/tea & mee goreng + karipap.
Lunch, nasik puteh, ayam masak merah, tauhu sambal, sayur, fishball soup, ulam, sambal belacan & air oren.
Minum petang, nescafe/tea & kueh 3 jenis.


P/S : ^^

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

haha
zaman budak2 orientasi mana ada professional. over ja lebih. tp aku enjoy ja x mcm ko

nmEsfie berkata...

hoh, jeles org len best